2009
11.22

Budynek przy Inżynierskiej 6, zwany „Domem pod Syreną”, jest doskonałym przykładem przemian zachodzących w Warszawie, na przestrzeni wieków. Niegdyś był remizą tramwajowa, potem zajezdnią autobusową, a na koniec jest zwykłym komunalnym domem mieszkalnym.

iP1120868

Przez prawie wiek miejsce to było związane z warszawską komunikacją miejską. W latach 60-tych XIX w. wybudowano przy Inżynierską drewnianą remizę tramwaju konnego. Otwarto ją 11 grudnia 1866. Obsługiwała linię kursującą na trasie: Dworzec Terespolski na Pradze z Dworcem Wiedeńskim w Śródmieściu. W 1908 roku przystosowano ją do obsługi tramwaju elektrycznego.
Dzisiejszy murowany budynek został wzniesiony w 1922 roku prawdopodobnie wg. projektu Juliusza Dzierżanowskiego.

Środkowa części fasady jest nieco cofnięta w stosunku do reszty i dość bogato zdobiona,

Nazwa ‚Dom pod Syreną’ związana jest z umieszczonym nad jedną z bram wjazdowych, herbem Warszawy,

iP1120874

który wraz detalem z umieszczonego między oknami 1 i 2 kondygnacji reliefu w postaci uskrzydlonego koła z piorunami

iP1120873

tworzy dziś logo Tramwajów Warszawskich

Swoją rolę jako część remizy tramwajów elektrycznych budynek pełnił raptem 3 lata, do w marca 1925 roku kiedy to oddano do użytku nowoczesną zajezdnię na Kawęczyńskiej (jak uda mi się ją dobrze sfotografować, to napiszę o niej co nieco, bo projektował ją ten sam architekt). Dość szybko po wyprowadzce tramwajów, remizę przejęły we władanie autobusy. Zainstalowano podziemne zbiorniki z paliwem, zbudowano też warsztat do napraw. Po II wojnie światowej zajezdnia funkcjonowała jeszcze do końca lat 50-tych. Na przełomie lat 50. i 60. w całości przekształcono ją na budynek mieszkalny. Dziś jest tam dom komunalny, a w dawnych garażach umieszczono stacje obsługi pojazdów.
O historii budynku przypomina pamiątkowa tablica,

iP1120875a

oraz pozostałości torów tramwajowych w jednej z bram (fot. Warszawikii – mi nie wyszły )

Rating: 5 stars


related post

  1. Przejeżdżałem koło tego budynku parokrotnie i nigdy nie starczało mi czasu/chęci/światła, żeby do niego podejść i sfocić, mimo że ma syrenkę na elewacji. A nawet kilka, biorąc pod uwagę tajemnicze postacie przy tramwajowym logo – to chyba też syrenki?

  2. Bardzo ciekawe detale – gratuluję oka, Rubensie!

  3. Ja dodam jeszcze, że w ogóle to żałuję, iż herb Warszawy przestał się pojawiać na pojazdach miejskich w widoczny sposób. Tak jakbyśmy się syrenki wstydzili czy co.

  4. to co tu czytam to nagięcie historii do granic jej wytrzymałości :]
    Remiza została zbudowana w latach 1881-12. Od początku była własnością Towarzystwa Belgijskiego (właściciela przedsiębiorstwa w Warszawie). Otwarto ją dla tramwajów 1 września 1883 r., zamknięto ją w 1908 i dalej nigdy nie pełniła zajezdni tramwajowej. Tor który obecnie mamy w bramie to zaszłość z lat 20. XX w., kiedy obiek stanowił magazyn przedsiębiorstwa.

Ratings Plugin created by Cheap Web Hosting - Wordpress Plugin made by Hostgator Review and Yahoo! Review.